Published : 2017-06-19

Zasada pomocniczość jako podstawa koprodukcji zadań oświatowych

Anna Kołomycew



Section: Vol. 9, No. 28 (2018), Namysł politologiczny nad Konstytucją RP z 1997 roku

Abstract

CEL NAUKOWY:Celem artykułu jest opis mechanizmu przekazywania tzw. małych szkół połączony z oceną skali zjawiska, a także weryfikacja warunków udziału podmiotów społecznych w świadczeniu usług publicznych (koprodukcji). 

PROBLEM I METODY BADAWCZE:Problemem badawczy jest koprodukcja usług publicznych (oświatowych) zakładająca udział podmiotów niepublicznych w systemie świadczenia zadań, dotąd przypisanych podmiotom publicznym. Autorka analizuje proces przekazywania tzw. małych szkół podmiotom niepublicznym jako przykład koprodukcji w oświacie. Artykuł prezentuje wyniki badań ilościowych i jakościowych (wywiady). Powstał także na postawie analizy aktów normatywnych, źródeł zastanych i raportów oraz obszernej analizy literatury przedmiotu.

PROCES WYWODU:W toku analizy, autorka omawia specyfikę zasady pomocniczości, jako kluczowej zasady decentralizacji systemu państwa, która wprowadza także formalne postawy udziału obywateli w realizacji zadań publicznych. Następnie prezentuje genezę i sposób rozumienia zjawiska koprodukcji usług publicznych. Kolejno przedstawione zostały formalno-prawne podstawy przekazania tzw. małych szkół podmiotom niepublicznym.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ:

Wnioski wskazują, że udział podmiotów niepublicznych w procesie świadczenia usług oświatowych – pomimo formalnych podstaw – ma charakter marginalny. Koprodukcja usług edukacyjnych (tj. prowadzenie małej szkoły) z udziałem podmiotów społecznych jest silnie uzależniona od warunków lokalnych, nastawienia władz gmin, aktywności społeczeństwa, a także struktury sieci szkół, która jest silnie zróżnicowana w skali Polski. 

WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE:Udział podmiotów społecznych w świadczeniu usług publicznych, którego formalne postawy stanowi zasada pomocniczości może być forma racjonalizacji polityki oświatowej gmin. Skuteczność koprodukcji wymaga jednak właściwego przygotowania zarówno władz, jak i społeczności lokalnej, aktywnej postawy obu stron oraz współpracy w procesie realizacji usług. 

 



Details

References

Indicators

Authors

Download files


Altmetric indicators


Licence

Authors who publish with this journal agree to the following terms:

  1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
  2. Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.

 

Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals:


Redakcja czasopisma
Horyzonty Polityki

email: horyzonty@ignatianum.edu.pl
email: horyzonty.polityki@ignatianum.edu.pl
tel. +48 12 3999 651
O platformie:
Copyright 2019 by Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP