Data publikacji : 2025-09-30

Komunikacja samorządowców w mediach społecznościowych – wyzwania, mocne strony i sprawność w perspektywie prakseologicznej

Dział: ARTYKUŁY VARIA / ARTICLES VARIA

Abstrakt

CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przybliżenie wyzwań, okazji i sprawności (w perspektywie prakseologicznej) komunikacji przedstawicieli samorządu z użyciem mediów społecznościowych stosownie do obecnych uwarunkowań.

PROBLEM I METODY BADAWCZE: Podstawowymi problemami badawczymi są pytania: Jak uwarunkowania społeczne, techniczne i technologiczne wpływają na komunikację przedstawicieli samorządu z użyciem dynamicznie rozwijających się portali społecznościowych? Jakie narzędzia, metody i procedury należy wypracować, dążąc do sprawności komunikacji w mediach społecznościowych w ujęciu prakseologicznym? Przeprowadzono badania pierwotne online z użyciem metod: wielokrotne studium przypadku (73 przedstawicieli samorządu), analiza treści, obserwacja uczestnicząca i wywiad.

PROCES WYWODU: Na potrzeby artykułu dokonano przeglądu piśmiennictwa w celu ustalenia podstawowych pojęć, a następnie przeglądu dostępnych raportów z badań dotyczących środowiska internetowego, mediów społecznościowych oraz komunikacji w sektorze samorządowym, aby zidentyfikować lukę badawczą, co umożliwiło zaprojektowanie badań własnych, ich realizację i prezentację wyników z wypracowaniem rekomendacji.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Dzięki komunikacji z użyciem portali społecznościowych przedstawiciele samorządu mają możliwość budowania relacji z wyborcami, dostarczania kontentu, kreowania doświadczeń, co generuje wiele korzyści, ale wiąże się również z wyzwaniami i zagrożeniami, choćby trudnością kontroli nad rozprzestrzenianiem się treści zamieszczanych przez internautów.

WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Media społecznościowe z coraz nowszymi funkcjonalnościami odgrywają kluczową rolę w życiu społeczeństwa cyfrowego i stanowią duże wyzwanie, ale także tworzą wiele okazji do zwinnej komunikacji przedstawicieli samorządu z interesariuszami (internautami, przedstawicielami mediów, społeczności lokalnej, innych przedstawicieli władz samorządowych, przedsiębiorców i instytucji lokalnych). Przeprowadzone badania potwierdziły, że sprawność komunikacji uwarunkowana jest technologicznie, a czynnikami sukcesu są: inwencja twórcza, kreatywność, szybkość reakcji, zwinność i umiejętność generowania wartościowych treści.

Słowa kluczowe

media społecznościowe ; cyfrowe społeczeństwo ; komunikacja społeczna ; przedstawiciele władz samorządowych ; uwarunkowania i prakseologiczna sprawność komunikacji samorządowca



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Wskaźniki altmetryczne


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Uwagi dotyczące praw autorskich

Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:

  1. Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
  2. Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.

Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych:

 


Redakcja czasopisma
Horyzonty Polityki

email: horyzonty@ignatianum.edu.pl
email: horyzonty.polityki@ignatianum.edu.pl
tel. +48 12 3999 651
O platformie:
Copyright 2019 by Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP