CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest zaprezentowanie wyników przeprowadzonej analizy przekazów medialnych i wskazanie strategii komunikacyjnych przyjętych przez komitety wyborcze w wyborach parlamentarnych w Polsce w 2023 r.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problemem badawczym jest wskazanie specyfiki kierowania przekazów reklamowych w wyborach parlamentarnych w Polsce w 2023 r. przy uwzględnieniu ich spersonalizowanego charakteru. Dobór próby był celowy (obejmował czas kampanii od momentu jej ogłoszenia, tj. 8 sierpnia do 13 października 2023 r., co jest zgodne z art. 104 Kodeksu wyborczego) i wynikał ze specyfiki analizowanego zjawiska. Jako metody badawcze wykorzystano badania ilościowe, analizę komparatywną danych statystycznych i wyników badań wtórnych, jakościową i ilościową analizę treści oraz potencjału perswazyjnego komunikatów, która umożliwiła ocenę efektywności oddziaływania haseł wyborczych na odbiorcę. Jako narzędzia badawcze zastosowano otwarte systemy sieciowe i narzędzia informatyczne umożliwiające analizę danych szczegółowych.
PROCES WYWODU: Wywód składa się z trzech części. Celem pierwszej jest ukazanie rosnącej roli mediów społecznościowych w procesie komunikacji wyborczej na przykładzie badań opinii społecznej i analizy danych statystycznych. Dalsze rozważania koncentrują się na analizie kosztów związanych z działaniami promocyjnymi komitetów wyborczych w sieci w trakcie kampanii parlamentarnej w 2023 r. W trzeciej części skupiono się na zaprezentowaniu specyfiki personalizacji przekazów reklamowych i spójności działań w kontekście haseł wyborczych wybranych komitetów wyborczych.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Artykuł przedstawia autorską analizę strategii reklamowej komitetów wyborczych w Internecie w wyborach parlamentarnych w 2023 r. Pozwoliła ona na konkluzję, że komitety wyborcze, mając świadomość zwiększenia roli Internetu w przekazach wyborczych, nie tylko podnoszą nakłady finansowe na ten nośnik komunikacji, ale również dostosowują środki perswazji w celu personalizacji przekazu.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Zmiana pokoleniowa wyborców wpłynęła na natężenie przekazów reklamowych w sieci. Pierwszy raz na taką skalę wykorzystano reklamę internetową i możliwość personalizowania przekazu w treściach wyborczych. Charakterystyczną rysą przekazów reklamowych stał się nie tylko widoczny od dawna pośredni charakter, również uczestnictwo pośredników komunikacji.
wyborca; ; wybory parlamentarne; ; reklama; ; techniki personalizowania odbiorcy ;
Zasady cytowania
Licencja
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: