Data publikacji : 2023-03-06

Secular spirituality versus religiosity – communication strategies in advertising

Dział: ARTYKUŁY VARIA/ARTICLES VARIA

Abstrakt

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to identify the specificity of religious and spiritual content in advertising aimed at different markets.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The article demonstrates that the use of religious and spiritual content is specific to image advertising and is a trend that is functional: it serves to disguise the purpose of persuasion, to increase the contextual effect, to build community between sender and receiver and to inspire trust in the addressee. The methodology used in the text is content analysis, desk research, research into the persuasive potential of advertisements, and ancillary semiotic research.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Preliminary considerations introduced the concept of faith and secular spirituality. The body of the article then analyses the research material, which is a selection of television and online advertisements for the Merci brand, the jewellery manufacturer and retailer Pandora A/S, the Cartier brand and Ikea shops. In collecting the material for the article, purposive sampling was used, taking into account commercials aired in Italy, Poland, Germany, France, the Czech Republic and Russia before Christmas Eve between 2014 and 2022.

RESEARCH RESULTS: The research showed that content relating to religious values and secular spirituality is selected syncretistically in order to broaden the group of planned ad addressees. The very construction of the advertisements resembles a multi-level structure, the elements of which, by levelling the criticism of the recipient, serve to achieve the inference planned by the sender.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS AND RECOMMENDATIONS: The process of secularisation is evident in advertising, which is reflected in spots aired during religious holidays, which are explored by advertising broadcasters. This is facilitated both by the temporal context and by different consumer experiences derived from knowledge structures built on religious and cultural perceptions.



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF (English)

Wskaźniki altmetryczne


Licencja

Uwagi dotyczące praw autorskich

Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:

  1. Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
  2. Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.

Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych:

 


Redakcja czasopisma
Horyzonty Polityki

email: horyzonty@ignatianum.edu.pl
email: horyzonty.polityki@ignatianum.edu.pl
tel. +48 12 3999 651
O platformie:
Copyright 2019 by Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP