Data publikacji : 2017-06-19

Zasada pomocniczość jako podstawa koprodukcji zadań oświatowych

Anna Kołomycew



Dział: Vol. 9, No. 28 (2018), Namysł politologiczny nad Konstytucją RP z 1997 roku

Abstrakt

CEL NAUKOWY:Celem artykułu jest opis mechanizmu przekazywania tzw. małych szkół połączony z oceną skali zjawiska, a także weryfikacja warunków udziału podmiotów społecznych w świadczeniu usług publicznych (koprodukcji). 

PROBLEM I METODY BADAWCZE:Problemem badawczy jest koprodukcja usług publicznych (oświatowych) zakładająca udział podmiotów niepublicznych w systemie świadczenia zadań, dotąd przypisanych podmiotom publicznym. Autorka analizuje proces przekazywania tzw. małych szkół podmiotom niepublicznym jako przykład koprodukcji w oświacie. Artykuł prezentuje wyniki badań ilościowych i jakościowych (wywiady). Powstał także na postawie analizy aktów normatywnych, źródeł zastanych i raportów oraz obszernej analizy literatury przedmiotu.

PROCES WYWODU:W toku analizy, autorka omawia specyfikę zasady pomocniczości, jako kluczowej zasady decentralizacji systemu państwa, która wprowadza także formalne postawy udziału obywateli w realizacji zadań publicznych. Następnie prezentuje genezę i sposób rozumienia zjawiska koprodukcji usług publicznych. Kolejno przedstawione zostały formalno-prawne podstawy przekazania tzw. małych szkół podmiotom niepublicznym.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ:

Wnioski wskazują, że udział podmiotów niepublicznych w procesie świadczenia usług oświatowych – pomimo formalnych podstaw – ma charakter marginalny. Koprodukcja usług edukacyjnych (tj. prowadzenie małej szkoły) z udziałem podmiotów społecznych jest silnie uzależniona od warunków lokalnych, nastawienia władz gmin, aktywności społeczeństwa, a także struktury sieci szkół, która jest silnie zróżnicowana w skali Polski. 

WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE:Udział podmiotów społecznych w świadczeniu usług publicznych, którego formalne postawy stanowi zasada pomocniczości może być forma racjonalizacji polityki oświatowej gmin. Skuteczność koprodukcji wymaga jednak właściwego przygotowania zarówno władz, jak i społeczności lokalnej, aktywnej postawy obu stron oraz współpracy w procesie realizacji usług. 

 

Słowa kluczowe

zasada pomocniczości ; koprodukcja ; usługi publiczne ; polityka oświatowa



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki


Wskaźniki altmetryczne


Licencja

Uwagi dotyczące praw autorskich

Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:

  1. Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
  2. Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.

Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych:

 


Redakcja czasopisma
Horyzonty Polityki

email: horyzonty@ignatianum.edu.pl
email: horyzonty.polityki@ignatianum.edu.pl
tel. +48 12 3999 651
O platformie:
Copyright 2019 by Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP