Ajder, H., Patrini, G., Cavalli, F., & Cullen, L. (2019). The State of Deepfakes: Landscape, Threats, and Impact. Pozyskano z: https://regmedia.co.uk/2019/10/08/deepfake_report.pdf (dostęp: 10.01.2024).
Alföldiová, A. (2018). Google is Introducing a New Feature for Fact Checking. Media Literacy and Academic Research 1(2): 78–79.
Anyoha, R. (2017). The History of Artificial Intelligence. Pozyskano z: https://sitn.hms.harvard.edu/flash/2017/history-artificial-intelligence/ (dostęp: 10.01.2024).
Brightman, H.J. (2023). Consumer fraud. Encyklopedia Britannica. Pozyskano z: https://www.britannica.com/topic/consumer-fraud (dostęp: 15.01.2024).
BuzzFeed (2024). About BuzzFeed. Pozyskano z: https://www.buzzfeed.com/about (dostęp: 26.01.2024).
Cyrklaff-Gorczyca, M. (2020). Cała prawda o nieprawdzie. Fake news w opiniach przyszłych specjalistów informacji – raport z badań. W W. Ciszewska-Pawłowska, & B. Centek (Red.), Kto by tam czy-tał gazety… księga jubileuszowa dedykowana Profesor Grażynie Gzelli (s. 383–401). Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Cyrklaff-Gorczyca, M. (2020). Declarative knowledge on the recog-nition of fake news and information literacy – a report on a survey conducted on Polish Facebook users. W R. Sajna-Kunowsky, & A. Garczewska (Red.), Future of media, changing journalism and new communication (s. 123–138). Byd-goszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Cyrklaff-Gorczyca, M. (2019). „Nie znam takich narzędzi, ale chęt-nie się ich nauczę”. Fake news w opiniach przyszłych specjali-stów informacji – raport z badań. W B. Taraszkiewicz (Red.), Ekologia informacji wobec zagrożeń współczesnego świata (s. 77–87). Słupsk: Akademia Pomorska: Pedagogiczna Biblioteka Woje-wódzka: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich. Zarząd Oddzia-łu.
Dąbrowska, I. (2020). Deepfake – nowy wymiar internetowej mani-pulacji. Zarządzanie Mediami 8(2): 89–101. DOI: 10.4467/23540214ZM. 20.024.11803.
Gil, R., Virgili-Gomà, J., López-Gil, J.M., & García, R. (2023). Deep-fakes: evolution and trends. Soft Computing. A Fusion of Founda-tions. Methodologies and Applications 27: 11295–11318. DOI: 10.1007/s00500-023-08605-y.
Google (2024). Fact Check Explorer. Pozyskano z: https://toolbox.google.com/factcheck/explorer/search/list:recent;hl=en (dostęp: 14.01.2024).
Hameleers, M., van der Meer, T.G.L.A., & Dobber, T. (2022). You Won’t Believe What They Just Said! The Effects of Political Deep-fakes Embedded as Vox Populi on Social Media. Social Media + So-ciety 8(3). DOI: 10.1177/20563051221116346.
Jd (2021). DeepFake użyty w kampanii „Poruszamy sztukę” na ekranach digital OOH. Pozyskano z: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/deepfake-uzyty-w-kampanii-poruszamy-sztuke-na-ekranach-digital-ooh (dostęp: 06.01.2024).
Jd (2023). Wstrząsający deepfake z dzieckiem w roli głównej. Mocna kampania właściciela T-Mobile. Pozyskano z: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wstrzasajacy-deepfake-dziecko-t-mobile (dostęp: 06.01.2024).
JW/dap (2023). Nowy rodzaj oszustwa. Duże poruszenie w sieci. Pozy-skano z: https://tvn24.pl/biznes/tech/deepfake-i-oszustwa-finansowe-duze-poruszenie-w-sieci-st7138772 (dostęp: 26.01.2024).
Kavšek, T., Peklaj, C., & Žugelj, U. (2016). Information Literacy Training Evaluation: The Case of First Year Psychology Students. The Journal of Academic Librarianship 42(4): 293–299. Pozyskano z: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0099133316300908 (dostęp: 26.01.2024).
Klepka, R., & Idzik, J. (2019). O analizie zawartości, czyli jak badać medialne obrazy świata? W R. Klepka, & J. Idzik (Red.), Medialne obrazy świata. Tom 2. Polityka i bezpieczeństwo w relacjach medial-nych (s. 11–31). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. Pozyskano z: https://depot.ceon.pl/handle/123456789/17018 (dostęp: 26.01.2024).
Köbis, N.C., Doležalová, B., & Soraperra, I. (2021). Fooled twice: Peo-ple cannot detect deepfakes but think they can. iScience 24(11): 103364. DOI: 10.1016/j.isci.2021.103364.
Majchrzak, A. (2023). Rosyjska dezinformacja i wykorzystanie obra-zów generowanych przez sztuczną inteligencję (deepfake) w pierwszym roku inwazji na Ukrainę. Media Biznes Kultura 1(14): 73–86. Pozyskano z: https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/9084 (dostęp: 26.01.2024).
Michalczyk, S. (2009). Uwagi o analizie zawartości mediów. Rocznik Prasoznawczy 3: 95–109. Pozyskano z: https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Rocznik_Prasoznawczy/Rocznik_Prasoznawczy-r2009-t3/Rocznik_Prasoznawczy-r2009-t3-s95-109/Rocznik_Prasoznawczy-r2009-t3-s95-109.pdf (dostęp: 26.01.2024).
NASK (2024). Olbrzymie zasięgi kampanii Google, NASK i Demagoga zwalczającej dezinformację w sprawie ukraińskich uchodźców. Pozy-skano z: https://www.nask.pl/pl/aktualnosci/5145,Olbrzymie-zasiegi-kampa-nii-Google-NASK-i-Demagoga-zwalczajacej-dezinformacje-w-s.html (dostęp: 18.06.2024).
Nassif, A.B., Nasir, Q., Talib, M.A., & Gouda, O.M. (2022). Improved Optical Flow Estimation Method for Deepfake Videos. Sensors 22(7): 2500. DOI: 10.3390/s22072500.
Payne, L. (2024). Deepfake. AI-generated synthetic media. Pozyskano z: https://www.britannica.com/technology/deepfake (dostęp: 16.01.2024).
Shen, F., Yan, S., & Zeng, G. (2018). Neural Style Transfer via Meta Networks. W Proceedings of the IEEE Computer Society Conference on Computer Vision and Pattern Recognition (s. 8061–8069). IEEE Computer Society. DOI: 10.1109/CVPR.2018.00841.
Schneier, B. (2023). AI disinformation is a threat to elections − learning to spot Russian, Chinese and Iranian meddling in other countries can help the US prepare for 2024. Pozyskano z: https://theconversation.com/ai-disinformation-is-a-threat-to-elections-learning-to-spot-russian-chinese-and-iranian-meddling-in-other-countries-can-help-the-us-prepare-for-2024-21435 (dostęp: 29.09.2023).
Schultz, E.J. (2020). Michelob Ultra Dubs Peyton Manning’s face into ‘Caddyshack’ for Woods-Mickelson Match. Pozyskano z: https://adage.com/article/cmo-strategy/michelob-ultra-dubs-peyton-mannings-face-caddyshack-woods-mickelson-match/2258236 (dostęp: 29.01.2024).
Sewastianowicz, M. (2023). Już nie tylko nigeryjski książę – są nowe sposoby na wyłudzenia. Pozyskano z: https://www.prawo.pl/prawo/odpowiedzialnosc-karna-za-deepfake-w-celu-wyludzenia-pieniedzy,524247 (dostęp: 30.01.2024).
Sharma, I., Jain, K., Behl, A., Baabdullah, A., Giannakis, M., & Dwivedi, Y. (2023). Examining the motivations of sharing politi-cal deepfake videos: the role of political brand hate and moral consciousness. Internet Research 33(5): 1727–1749.
Shahzad, H.F., Rustam, F., Flores, E.S., Luís Vidal Mazón, J., de la Torre Diez, I., & Ashraf, I. (2022). A Review of Image Processing Techniques for Deepfakes. Sensors 22(4556): 1–28.
Simon, F.M., Altay, S., & Mercier, H. (2023). Misinformation reload-ed? Fears about the impact of generative AI on misinformation are overblown. Harvard Kennedy School (HKS) Misinformation Re-view 4(5): 1–11. DOI: 10.37016/mr-2020-127.
Somers, M. (2020). Deepfakes, explained. Pozyskano z: https://mitsloan.mit.edu/ideas-made-to-matter/deepfakes-explained (dostęp: 21.01.2024).