Akcesja Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku nierozerwalnie wiązała się ze zobowiązaniem do przyjęcia wspólnej waluty euro. Celem niniejszego artykułu jest ocena stopnia wypełnienia przez Polskę kryteriów uczestnictwa w Unii Gospodarczej i Walutowej z Maastricht w świetle aktualnych danych statystycznych. Analizie podlega zatem konwergencja nominalna. Postanowiono odpowiedzieć również na pytanie, czy od czasu wstąpienia Polski do UE nastąpiła konwergencja w sensie realnym. Odnosząc się bezpośrednio do bieżącego stanu gospodarki polskiej, przedyskutowano zasadność oraz uwarunkowania i konsekwencje uczestnictwa Polski w strefie euro, w sytuacji spełnienia kryteriów zbieżności nominalnej. Analiza danych statystycznych sugeruje, że Polska permanentnie nie spełniała w analizowanym okresie warunku deficytu. Poziom inflacji jest kontrolowany, stopy procentowe są tylko nieco wyższe niż kryterium, kurs walutowy okresowo niestabilny. O ile udział długu w PKB nie przekracza 60%, o tyle obserwowany jest jego sukcesywny wzrost, który może oddalić wizję wprowadzenia euro w warunkach nieadekwatnej polityki gospodarczej.
Polish accession to the European Union in 2004 was inextricably associated with the commitment to adopt the euro. Some of the countries taking part in the EU 2004 enlargement like Slovenia, Slovakia, Estonia and Latvia have deepened cooperation in the framework of Economic and Monetary Union . On the other hand, there are still many Central and Eastern European countries that are members of the EU, including Poland, are outside of the EMU. Therefore, these countries retaining their own currencies, conducting an autonomous monetary policy which implies a temporary lack of full economic integration involving not only with those aspects but also, to the harmonization of fiscal policy. The purpose of this article is to assess the degree of fulfillment Maastricht criteria by Poland in based on current statistics. The analysis is therefore subject to nominal convergence. It was decided also to answer the question whether since Polish accession to the EU, there has been a real convergence also. Referring directly to the current state of the Polish economy and discussed the merits of the determinants and consequences of Polish participation in the euro zone, in the case of the nominal convergence criteria. Statistical data analysis suggests that Poland permanently did not meet the deficit criterion in 2000-2012. The rate of inflation is controlled, interest rates are only slightly higher than the criterion, the exchange rate is periodically unstable. While the share of government debt in GDP does not exceed 60%, we observe its gradual growth, which can dismiss the vision of the introduction of the euro in terms of inadequate economic policy.
Zasady cytowania
Licence
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: