Procesy globalizacyjne zmieniły obraz współczesnego świata – znamiennymi cechami globalizacji są eksterytorialność oraz mobilność. Jesteśmy również świadkami tworzenia się wielokulturowych społeczeństw oraz rozszerzania się kosmopolitycznej kultury. Obywatelstwo przestaje mieć zatem wymiar jedynie lokalny, narodowy. Coraz częściej w literaturze przedmiotu promowany jest model globalnego obywatelstwa. W tym kontekście jednym z celów wychowania obywatelskiego jest przygotowanie młodych ludzi do pełnienia roli obywateli świata, którzy są gotowi żyć w globalnej, kosmopolitycznej kulturze. Prezentowany artykuł stanowi próbę rekonstrukcji poglądów na temat celów wychowania obywatelskiego w perspektywie globalnej. Ponadto przedstawione zostały w nim stanowiska badaczy odnośnie promowanego w literaturze przedmiotu modelu globalnego obywatelstwa.
Globalization processes have changed the contemporary world. Exterritoriality and mobility are the main distinguishing features of globalization. We are witnessing the process of building multicultural societies and expansion of the cosmopolitan culture. Citizenship is not only connected with the locality and with the nation. In this context, one of the aims of citizenship education is to prepare the youth to be world citizens, who will be ready to live in the global, cosmopolitan culture. In the presented article an attempt of reconstruction the opinions about the aims of citizenship education in the global perspective was made. Moreover, the researchers’ standpoints of the model of global citizenship were presented.
Zasady cytowania
Licence
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: