Bibliografia
Źródła i przekłady
Augustyn, De civ. Dei
Augustyn św. (1977). O państwie bożym. Przełożył i opracował Wiktor Kornatowski. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Aurelii Augustini (1955). De civitate dei. Curaverunt B. Dombart et A. Kalb. Turnholti.
Eusebius (1902). Werke. Band 1. Laus Constantini, hrsg. I.A. Heikel [Die grischische christlichen Schriftsteller]. Leipzig.
Eusebius (1955). Kirchengeschichte, hrsg. Ed. Schwartz. Leipzig.
Eusebius (1975). Werke. Band 1.1. Über das Leben des Kaisers Konstantin, hrsg. F. Winkelmann [Die griechischen christlichen Schriftsteller]. Berlin.
Eusebius (1999). Life of Constantine. Introducion, translation and commentary by Averil Cameron and Stuart G. Hall. Oxford: Oxford University Press, Commentary, 215‑216.
Euzebiusz, HE
Euzebiusz, LC
Euzebiusz, VC.
Euzebiusz z Cezarei (1924). Historia kościelna. Tłum. A. Lisiecki. Poznań:
Fiszer i Majewski.
Euzebiusz z Cezarei (2007). Życie Konstantyna. Tłum. T. Wnętrzak. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Kodeks Teodozjusza Księga Szesnasta (2014). Tłum.A. Cabała, oprac. M. Ożóg, M. Wójcik, wstęp M. Stachura [Synodi i kolekcja praw t. VII]. Kraków.
Opracowania
Altaner, B. i Stuiber, A. (1990). Patrologia. Życie, pisma i nauka Ojców Kościoła. Przeł. P. Pachciarek. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Assmann, J. (2000). Herrschaft und Heil. Politische Theologie in Altaegypten. Israel und Europa. Wien.
Balmaceda, C. (2017). Virtus Romana. Politics and Morality in the Roman Historians. Chapel Hill, NC: University of North Carolina Press.
Barns, T.D. (1989). Panegyric, history and hagiography in Eusebius’Life of Constantine. W: R. Williams (red.), The Making of Orthodoxy: Essays in Honour of Henry Chadwick. Cambridge: Cambridge Univeristy Press, 94‑124.
Potestas i auctoritas w rozumieniu władzy Konstantyna Wielkiego
Bralewski, S. (2014). Przełom konstantyński a religijność Rzymian w wie‑
kach IV i V – wybrane zagadnienia. W: Z. Kalinowski i D. Próchniak
(red.), Bitwa przy Moście Mulwijskim. Konsekwencje. Poznań: Wydaw‑
nictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 115‑143.
Bralewski, S. (2019). Symmachia cesarstwa rzymskiego z Bogiem chrześcijan (IV‑VI wiek). T. I „Niezwykła przemiana” – narodziny nowej epoki. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Brandt, H. (2006). Konstantin der Grosse. Der erste christliche Kaiser. Munchen: C.H. Beck Verlag.
Brieger, Th. (1880). Constantin der Grosse. Gotha: Perthes.
Chlewicka, A. (2016). Starożytna koncepcja trzech teologii. Studia Europaea Gnesnensia, 14, 9‑29.
Coppola, G. (2006). Scritti papirologici efilologici con una bibliografia di Goffredo Coppola publicista, a cura di V. Maraglina, prefazione di L. Canfora. Edizione Dedalo Bari.
Dajczak, W. (2013). Authority of the Roman Iurist. W: K. Ilski i K. Marchlewicz (red.), Authority in the Past and Present. Sources and Social Function. Poznań: Instytut Historii UAM, 39‑49.
Guidetti, M. (2013). Constantino e il suo secolo. L’ «editto di Milano» e lereligioni. Mediolan.
Hermann‑Otto, E. (2007). Konstantin der Grosse. Darmstadt: Primus Verlag.
Hollingworth, M. (2013). Saint Augustine of Hippo. An Intellectual Biography. London: Bloomsbury.
Ilski, K. (2014). Gods of Constantine. W: K. Twardowska i in. (red.), Within the Circle of Ancient Ideas and Virtues. Kraków: Historia Iagellonica, 275‑286.
Ilski, K. (2014 [2015]). Prawne aspekty chrystianizacji Imperium Romanum. W: J. Dobosz i J. Strzelczyk (red.), Chrystianizacja Europy.
Kościół na przełomie I i II tysiąclecia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 37‑48.
Ilski, K. (2015). Chrzest Konstantyna Wielkiego. W: A.M. Wyrwa i J. Górecki (red.), Teologia i liturgia chrztu od starożytności chrześcijańskiej do czasów nowożytnych. Poznań: PTPM, 137‑151.
Kantorowicz, E.H. (2007). Dwa ciała króla. Studium ze średniowiecznej teologii politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Koep, L. (1958). Die Konsekrationsmuenzen Kaiser Konstantins und ihre religionspolitische Bedeutung. Jahrbuch fuer Antike und Christentum, 1, 94‑102.
Kolb, F. (2001). Herrscherideologie in der Spaetantike. Berlin: Akademie Verlag.
Kotłowska, A. (2009). „Obraz dziejów” w „Chronici Canones” Euzebiusza z Cezarei. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Lenski, N. (2016). Constantine and the Cities. Imperial Authority and Civic Politics. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Mielcarek, K. (2013). The Authority of the New Testament. W: D. Ilski i K. Marchlewicz (red.), Authority in the Past and Present. Sources and Social Function. Poznań: Instytut Historii UAM, 11‑23.
Naumowicz, J. (2014). Kult chrześcijański po 312 roku. Nowe warunki rozwoju. W: Z. Kalinowski i D. Próchniak (red.), Bitwa przy Moście Mulwijskim. Konsekwencje. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego To‑
warzystwa Przyjaciół Nauk, 183‑193.
Rapp, C. (1998). Imperial Ideology in the Making: Eusebius of Caesarea on Constantine as’ Bishop. The Journal of Theological Studies, 49, 685‑695.
Rebenich, S. (2000). Vom dreizehnten Gott zum Apostell? Der tote Kaiser in der christlichen Spätantike, Zeitschrift für Antikes Christentum, 4, 300‑324 = in: Konstantin und das Christentum, Hg. H. Schlange‑Schoeringen, Darmstadt 2007, s. 216‑244.
Ruhbach, G. (1933). Die Kirche Angesicht der Knstantinischen Wende. Darmstadt.
Runciman, S. (1982). Teokracja biznatyjska. Przeł. M. Radożycka. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Sacler, B., Teologia polityczna – zarys problemu. Pozyskano z: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/2882/1/Teologia%20polityczna_Secler.pdf (dostęp: 05.02.2020).
Spychała, D. (2014). Konstantyn Wielki – święty cesarz czy tyran? Chrześcijański kult władcy na ziemiach wschodnich i zachodnich cesarstwa. W: Z. Kalinowski i D. Próchniak (red.), Bitwa przy Moście Mulwijskim. Konsekwencje. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 30‑35.
Vinzent, M. (2019). Offener Anfang. Die Entstehung des Christentums im. 2. Jahrhundert. Freiburg im Breisgau: Herder Verlag.
Wallraff, M. (1997). Der Kirchenhistoriker Socrates. Untersuhungen zu Geschichtsdarstellung, Methode und Person. Getynga.
Winkelmann, F. (1991). Euseb von Kaisareia. Der Vater der Kirchengeschichte. Berlin.
Wnętrzak, T. (2002). Znaczenie pojęć filozoficzno‑politycznych w „De civitate dei” św. Augustyna. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Wołodkiewicz, W. (red.) (1986). Prawo rzymskie. Słownik encyklopedyczny. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Potestas i auctoritas w rozumieniu władzy Konstantyna WielkiegoZiółkowski, A. (2014). Polityka religijna cesarstwa – „wynalazek” przełomu konstantyńskiego. W: Z. Kalinowski i D. Próchniak (red.), Bitwa przy Moście Mulwijskim. Konsekwencje. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 47‑51.