CEL NAUKOWY: Celem naukowym jest przeprowadzenie analizy znaczenia roli Kościoła katolickiego w obszarze realizacji Krajowego Planu Przeciwdziałania Przestępstwom Przeciwko Wolności Seksualnej i Obyczajności na Szkodę Małoletnich na lata 2023–2026. Proces ma doprowadzić do ustalenia, czy Kościół katolicki ma legitymację do współdziałania w realizacji zadań określonych w Krajowym Planie.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problemem badawczym jest brak wskazania Kościoła katolickiego jako podmiotu uprawnionego do współdziałania w obszarze nakreślonym przez Krajowy Plan Przeciwdziałania Przestępstwom Przeciwko Wolności Seksualnej i Obyczajności na Szkodę Małoletnich na lata 2023–2026. Wobec tego zachodzi potrzeba ustalenia, czy mimo braku jego ujęcia jest on uprawniony do aktywności. Wykorzystywane metody badawcze to dogmatyczno-prawna, studium przypadków oraz analiza dokumentów.
PROCES WYWODU: Aby możliwe było udzielenie odpowiedzi na postawiony problem badawczy, zaszła potrzeba ustalenia źródła powinności współdziałania Kościoła katolickiego z państwem dla dobra małoletnich. Odwołano się do podstawowych zadań państwa oraz misji Kościoła. Kolejno zweryfikowano obowiązujące zobowiązania wynikające z Krajowego Planu Przeciwdziałania Przestępstwom Przeciwko Wolności Seksualnej i Obyczajności na Szkodę Małoletnich na lata 2023–2026. Odniesiono się do miejsca i roli Kościoła katolickiego w tym obszarze. Wskazano samodzielne formy aktywności Kościoła katolickiego w obszarze prewencyjnym. Zakończenie prezentuje poczynione ustalenia w kontekście powinności Kościoła katolickiego do realizacji Krajowego Planu.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Mimo braku wskazania Kościoła katolickiego jako podmiotu współpracującego z organami władzy publicznej w realizacji zadań wynikających z Krajowego Planu Przeciwdziałania Przestępstwom Przeciwko Wolności Seksualnej i Obyczajności na Szkodę Małoletnich na lata 2023–2026, jest on uprawniony do działania dla dobra dzieci również w tym obszarze.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Przyszłe regulacje powinny uwzględniać bezpośrednie wyartykułowanie możliwości współdziałania organów władzy publicznej z kościołami i innymi związkami wyznaniowymi, a nie tylko z organizacjami pozarządowymi. Brak ich wskazania w treści Krajowego Planu Przeciwdziałania Przestępstwom Przeciwko Wolności Seksualnej i Obyczajności na Szkodę Małoletnich na lata 2023–2026 może powodować wątpliwości interpretacyjne i bezpodstawne ograniczanie ich aktywności w tym obszarze.
współdziałanie państwa i Kościoła katolickiego ; przeciwdziałanie zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym ; standardy ochrony małoletnich
Zasady cytowania
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: