CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest ustalenie, od czego Hieronim ze Strydonu uzależniał ocenę wartości studiowania literatury klasycznej w perspektywie chrześcijańskiej i w jaki sposób wpływało to na umacnianie jego osobistego prestiżu.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem badawczy dotyczy interesującego zjawiska namysłu nad możliwością i zakresem korzystania z pism pogańskich przez wczesnochrześcijańskich autorów oraz implikowania ich treści w szeroko rozumianym dyskursie teologicznym. W celu zobrazowania zagadnienia została dokonana analiza źródeł pod względem filologicznym, a ich interpretacja ma charakter interdyscyplinarny.
PROCES WYWODU: Aby zrealizować cel badawczy, dokonuję analizy fragmentów trzech różnych pod względem taksonomii listów, w których Hieronim wyraża opinię o literaturze świeckiej. Spojrzenie na badane teksty dzięki skorzystaniu z metody porównawczej pozwala na dostrzeżenie dostosowywania wypowiedzi autora w zależności od charakteru listu, jego adresata i celu.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Analiza wypowiedzi Strydończyka, dotyczących literatury klasycznej, w zaproponowanym w ramach artykułu materiale źródłowym dowodzi, że Hieronim konstruuje swoje opinie, kierując się przeznaczeniem danego listu i starając się, aby wypowiedzi wpisywały się w strukturę i cel listu (egzegetyczny, ekshortacyjny, apologetyczny). W następstwie tych działań mniej lub bardziej świadomie umacnia własny autorytet.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Mimo obszernej literatury przedmiotu odnoszącej się do historii Kościoła przełomu IV i V wieku wydaje się, że nadal pozostaje otwarta i nie w pełni zagospodarowana przestrzeń na dociekania dotyczące wpływu dziedzictwa pogańskiego na ugruntowujące swoją pozycję późno antyczne chrześcijaństwo.
Hieronim ze Strydonu ; literatura klasyczna ; autorytet ; listy
Zasady cytowania
Licencja
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: