Data publikacji : 2024-09-30

Identyfikacja i analiza przemocy wobec polskich polityków w postach na Twitterze

Dział: Vol. 15, No. 52 (2024): Wizerunek władzy – media, polityka, komunikacja

Abstrakt

CEL NAUKOWY: Ustalenie występowania i charakterystyka przemocy wobec polityków na platformie społecznościowej Twitter (obecnie X), z uwzględnieniem różnic płci.

PROBLEM I METODY BADAWCZE: Badania nad przemocą polityczną dotyczą głównie fizycznych napaści, skupiając się na konfliktach zbrojnych lub zmianach reżimów. Powszechny dostęp do Internetu zapoczątkował nowy wymiar przemocy objawiającej się nienawistnymi i agresywnymi działaniami często skierowanymi wobec osób publicznych. Do realizacji badania wykorzystane zostały narzędzia text mining oraz sztucznej inteligencji.

PROCES WYWODU: W pierwszej części artykułu omówiono problem przemocy wobec polityków, następnie przedstawiono narzędzia zbierania i opracowania danych wraz z uzasadnieniem wyboru modelu analizy. W dalszej części artykułu dokonano analizy zebranego materiału.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Badanie nie potwierdziło obecności przemocowych treści w postach oznaczonych polityków, ale ujawniło, że prawie jedna czwarta tweetów zawierała pejoratywne treści dyskredytujące i dewaluujące polityków. Chociaż częstotliwość negatywnych komentarzy była podobna zarówno w przypadku polityków płci żeńskiej (24%), jak i męskiej (23%), istniały różnice w ich charakterze. Negatywne uwagi dotyczyły przede wszystkim zdolności intelektualnych polityków, niezależnie od płci.

WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Badanie potwierdza różnice płciowe w pejoratywnych komentarzach związanych z tradycyjnie przypisanymi rolami płciowymi. Obelgi kierowane pod adresem kobiet odnosiły się do ich życia prywatnego, seksualizacji i uprzedmiotowienia, podczas gdy negatywne uwagi pod adresem mężczyzn dotyczyły intencji i sprawczości polityków. Badania potwierdzają brutalizację języka w sferze publicznej, a omawiane wypowiedzi balansują na granicy dopuszczalnej krytyki i zniesławienia lub zniewagi. Wyniki badania mogą posłużyć do oceny występujących w mediach społecznościowych emocji i opinii społeczeństwa dotyczących konkretnych osób w partiach rządzących.

Słowa kluczowe

politycy ; Polska ; Twitter ; text mining ; przemoc polityczna


DB Error: Unknown column 'Array' in 'where clause'