CEL NAUKOWY: Celem jest ocena wartości analitycznej kategorii typu: „n-ta władza” oraz refleksja nad przydatnością tych kategorii w analizach teoretycznych.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Przyjęto teoretyczno-politologiczny punkt widzenia, stąd przeanalizowano status ontologiczny, poznawczy i metodologiczny kategorii typu: „n-ta władza”. Poddano rozważaniom też ich zawartość merytoryczną oraz porównano z cechami, które są kojarzone ze „zjawiskiem władzy”. Zastanowiono się również nad rolą tych kategorii w analizach naukowych – czy są one funkcjonalne, czy dysfunkcjonalne w rozpoznawaniu zjawisk politycznych, a zjawiska władzy w szczególności.
PROCES WYWODU: We wprowadzeniu sformułowano szczegółowe zadania analizy pojęć n-tej władzy, genezy tych pojęć oraz ich funkcji, jakie mogą spełniać w opisie rzeczywistości. W syntetyczny sposób przedstawione zostały wybrane teorie władzy, w ramach których winny być prowadzone analizy. Następnie przeanalizowany został „wpływ” – czasami utożsamiany z władzą – ponadto „władza mediów” i „władza samorządu terytorialnego” w charakterze „czwartej władzy”.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: W konkluzji stwierdzono, iż pojęcia typu: „n-ta władza” nie spełniają warunków stawianych kategoriom analitycznym i nie są przydatne w badaniach teoretycznych. Stwierdzono też, że „władza samorządu terytorialnego” jest najlepiej predysponowana do roli „czwartej władzy”, co nie oznacza, iż jest to powód wystarczający, aby na trwale osadzić go w tej roli.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Nie ma potrzeby wprowadzenia do języka naukowego pojęć tak słabo zdefiniowanych jak pojęcia typu: „n-ta władza”. Każde pojęcie zaczerpnięte wprost z języka potocznego wnosi bowiem do analizy naukowej nie do końca uświadamiane „znaczenia”, które mogą być przeszkodą w rozpoznawaniu rzeczywistości.
władza ; n-ta władza ; teorie władzy ; media – czwarta władza ; samorząd terytorialny – piąta władza
Zasady cytowania
Licencja
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: