Data publikacji : 2019-05-06

Swedish policy of road safety

Wojciech Lieder



Dział: Vol. 9, No. 29 (2018), Local Public Policies

Abstrakt

RESEARCH OBJECTIVE: The scientific goal of the article is to analyze traffic safety policy, in a problem-chronological perspective, as part of the Swedish “welfare state” model, with particular emphasis on internal political and social factors.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: In exploring the issues of road safety in Sweden, the author used a functionalist approach to examine the relationship of political forces affecting their shape. The genetic method has allowed to mention qualitative factors that are the foundations of Swedish policy. Institutional and normative approach with regard to the characteristics of decision-making processes, law-making processes resulted in a system analysis in line with the theoretical model proposed by David Easton. Each stage of the legislative process has been followed – from the change initiative to the entry into

force of the “Vision Zero”. The method of content analysis and the institutional and legal method served to illustrate the role that it has for Sweden for 20 years.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Ensuring broadly understood, multi-tasked road traffic safety is today a prerequisite for harmonious economic and social development of the country (for example, due to the cost of treatment of accident victims, but also the legitimacy of authority, whose task is to ensure safety).

RESEARCH RESULTS: The necessity of introducing a nationwide road safety strategy was convinced by all the groups that sat in the Swedish parliament in 1997 (as evidenced by its voting through acclamation). The consolidation attitude of many social groups, institutions and individual road users, promoted by the Vision Zero, resulted in considerable successes. First of all, the number of fatalities in road accidents in 1997-2012 dropped by 48%. At the same time, the number of people who suffered minor injuries in the same period as a result of road accidents has increased. This testifies to the correct decisions of Swedish strategists who were already well aware in 1997 that it is impossible to eliminate accidents as such (which is why they focused on reducing the most tragic effects).

CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The Vision of Zero, which is now a general philosophy of approach to road safety issues in Sweden, thanks to its efficiency and effectiveness has become not only a source of pride on the part of the Swedes themselves. Few (Sweden’s population for the first time reached a ceiling of 10 million inhabitants in January 2017), although the very innovative Swedish society developed an innovative model of cooperation between private and public sector entities as well as every single user of transport infrastructure that contributed to the radical decline the number of accidents resulting in death or serious injury. Thus, once again, the descendants of the Vikings became a role model for other nations – both among European Union countries and on a global scale.

Słowa kluczowe

Sweden ; safety ; transport ; Welfare State ; Vision Zero



Szczegóły

Bibliografia

Statystyki

Autorzy

Pobierz pliki

PDF

Wskaźniki altmetryczne


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Uwagi dotyczące praw autorskich

Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:

  1. Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
  2. Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.

Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych:

 


Redakcja czasopisma
Horyzonty Polityki

email: horyzonty@ignatianum.edu.pl
email: horyzonty.polityki@ignatianum.edu.pl
tel. +48 12 3999 651
O platformie:
Copyright 2019 by Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
OJS Support and Customization by LIBCOM
Platform & workfow by OJS/PKP