Problem pochodzenia władzy politycznej stanowi jedno z kluczowych zagadnień filozofii polityki. Ujmując to zagadnienie z możliwie najbardziej ogólnej perspektywy (i w dużym uproszczeniu) można wskazać na dwa stanowiska – władza polityczna jest bądź to konsekwencją politycznej natury człowieka, bądź to efektem umowy społecznej. Niezależnie jednak od tego, ku któremu stanowisku będzie się konkretny badacz skłaniał, każdy z nich przyzna, że sam fakt istnienia władzy politycznej nie pozostaje bez wpływu na kształt wspólnoty, w której władza zaistniała, bądź którą władza stworzyła. I właśnie tej problematyce, czyli relacji między władzą, jej modelem i funkcjonowaniem a wspólnotą, której ta władza przewodzi, chcieliśmy poświęcić kolejny numer Horyzontów Polityki. Szczególnie interesują nas takie zagadnienia, jak:
Jesteśmy otwarci na różnorodne i interdyscyplinarne ujęcia, zarówno z perspektywy nauk humanistycznych (e.g. filozofia, teologia, historia), nauk społecznych (e.g. nauki polityczne, socjologia, psychologia) czy nauk przyrodniczych (e.g. psychologia ewolucyjna, antropologia biologiczna), gdyż zagadnienie tak złożone i tak doniosłe, zarówno z perspektywy praktycznej, jak i czysto poznawczej, wymaga dyskursu tak wszechstronnego, jak to tylko możliwe.